Repeter først hva et utdanningsprogram er og hvilke som finnes. Repeter at det er forskjell på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram. En oversikt over de 15 ulike utdanningsprogrammene finner du her.
Før dere gjør denne oppgaven kan det være lurt å lese artikkelen "Videregående opplæring" og gjøre noen oppgaver relatert til denne. Filmen "Fra ungdomsskole til videregående" gir også en innføring i videregående opplæring.
Del deretter elevene i grupper på 2-3 der hver gruppe får ansvar for ett utdanningsprogram. En mulighet er at du skriver alle utdanningsprogrammene opp på tavlen. Deretter får elevene selv bestemmer hvilket de skal lage brosjyre om ut i fra hva de tror at de kommer til å velge. En annen mulighet er at du velger hvem som skal jobbe med hvilke. Da kan elever bli eksponert for et utdanningsprogram som ikke vanligvis hadde valgt å sette seg inn i.
Be elevene om å skrive informasjonen med egne ord. De lærer ikke av å klippe og lime fra allerede eksisterende tekster på nettet.
Unngå for mye fokus på skoler. Dels fordi dette tar fokuset bort fra hva elevene kan lære i de ulike utdanningsprogrammene. I tillegg kan det blir endringer i hvilke skoler som tilbyr de ulike utdanningsprogrammene før elevene skal søke.
Om elevene behersker det kan de godt bruke egne publiseringsprogram for å lage layout til brosjyren. Når alle brosjyrene er ferdige kan elevene studere hverandres brosjyrer. Man kan avslutte arbeidet med en litt uhøytidlig quiz om innholdet. Hver gruppe kan levere 2-3 quiz-oppgaver som lærer setter sammen til en utdanningsquiz.
Aktuelt læreplanmål i norsk:
- presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier