Artikkel:

Slik får du jobb

Hva er egentlig en CV, og hvordan skriver du en god søknad? Her finner du tipsene du trenger til å få jobben du vil ha.

Det er mange måter å finne en jobb på. I jobber som mange vil ha, som for eksempel populære butikkjobber, gjelder det å skille seg ut.

 
Usikker på hva du vil jobbe med? Bruk vårt Jobbkompass

 

Bruk nettverket ditt

Det første du bør gjøre er å registrere deg som arbeidssøker hos nav.no. Fortell venner og familie at du leter etter jobb. Noen bruker også sosiale medier. Du kan for eksempel like bedriftene du ønsker jobb hos for å se om de søker etter nye ansatte. Eller du kan for eksempel skrive i en Facebook-status at du søker jobb. 

 

Møt opp personlig

En annen metode er å skrive åpne søknader med CV og eventuelle referanser som du leverer til bedriftene du ønsker å jobbe i. Har du én bestemt bedrift du vil jobbe hos, bør du skrive søknaden slik at den er rettet mot akkurat den bedriften.

Noen steder må du fylle inn elektroniske søknadsskjema, eller sende en e-post. Men i andre tilfeller, som for eksempel dersom du ønsker å jobbe i en butikk, kan det være lurt å møte opp personlig i bedriften. Når du går innom arbeidsplasser må du huske å presentere deg selv profesjonelt. Vær høflig og kle deg pent, og be om å få snakke med daglig leder.

 

Vær aktiv!

Vær aktiv, både når du skal søke jobb og i selve søknadsprosessen. Ta gjerne noen telefoner underveis, eller møt opp personlig. Du kan gjerne spørre om de har bestemt seg for hvem de skal ansette, eller ting du lurer på om jobben.

Slik finner du en jobb: 
  • Registrer deg som arbeidssøker på NAV.
  • Bruk nettverket ditt og sosiale medier.
  • Sjekk aviser, stillingsbaser og lokale oppslagstavler.
  • Følg med på bedrifters og din kommunes hjemmesider.
  • Ta kontakt med bedrifter og send åpen søknad.
  • Meld deg opp hos vikarbyråer.
Søkekanaler du kan bruke: