I denne oppgaven skal elevene bli kjent med betydningen av å delta i arbeidslivet ved å bli kjent med verdien av lønn.
Før dere gjør denne oppgaven, kan det være lurt å ha lest artikkelen "Hvorfor jobbe?"
Sett deg på forhånd godt inn i verktøyet "Sjef i eget liv". De gule boksene du ser når du klikker på denne lenken, forklarer hvordan du bruker verktøyet.
I oppgave A skal elevene utforske nettsiden "Sjef i eget liv" og bli kjent med hva det vil si å tjene ca 38 000 kroner i måneden. Det er også mulig å be elevene velge lønnen til et yrke de er nysgjerrig på og be dem fylle inn skjemaet deretter.
Dersom du har innspill til hvilke andre utgifter elevene kan registrere, kan du skrive dem opp synlig for elevene, og be dem også fylle inn disse. Da blir funnene så realistisk som mulig.
På oppgave A 10) kan elevene først finne svarene individuelt, for så å diskutere det i klassen. Det samme gjelder oppgave B 7).
I oppgave B skal elevene bli kjent med hva det vil si økonomisk å ikke ha jobb, enten fordi man ikke kan jobbe eller fordi man ikke har en jobb. Pass på at det ikke utvikler seg en debatt hvor de som er avhengig av økonomisk stønad blir stigmatisert. Oppgaven skal heller få elevene til å se den økonomiske gevinsten de får av å delta i arbeidslivet.